יום חמישי, 22 באפריל 2010

תחרות תכנון הכניסה לעיר ירושלים

בשנת 2009 השתתפנו בתחרות הפומבית לתכנון רובע הכניסה לעיר ירושלים. הצעה לתחרות אדריכלית, מטרתה אחת - להציג רעיון אדריכלי אחד באופן חזק וברור.
מקובל לחשוב, שתכנון העיר מתחיל מהבינוי, ולשאריות קוראים על שם אנשים חשובים (הרחובות). אנחנו רצינו להציג רעיון אחר, הרעיון לפיו תכנון ועיצוב העיר מתחיל מהרחוב ומהכיכר, ואילו הבינוי הוא הדופן.
ההצעה זכתה, והיום אנחנו עובדים יחד עם צוות יועצים על הפיכת הרעיון לתכנית - תכנית המתאר לרובע הכניסה לעיר ירושלים.

ניתוח המצב הקיים

ניתוח האזור המוגדר כתחום הטיפול במסגרת התחרות העלה מספר בעיות מהותיות המונעות ממנו לתפקד כרובע עירוני חי ופעיל. בעיות אלו נובעות מחוסר תכנון מגובש למתחם כולו, וכן מהפרת האיזון בין צרכיהם של כל משתמשי המרחב הציבורי (הולכי רגל, רוכבי אופניים, תחבורה ציבורית ורכב פרטי) לטובת אלו של הרכב הפרטי.


רקמה ללא בשר
ברוב המוחלט של תחום התכנון, הבניה מפוזרת, דלילה ומאופיינת במתחמים מגודרים המתכנסים בתוך עצמם ומנותקים מהרקמה העירונית. בניה זו לא מספקת את הצפיפות והשימושים המגוונים הדרושים לרובע עירוני פעיל וחי, ולא מספקת חזיתות פעילות בדפנות הרחובות.




רקמה ללא ורידים ועורקים
בין המתחמים המסוגרים והמבודדים, נמצאים מגרשים ריקים המשמשים כמגרשי חניה לאוטובוסים או לרכב פרטי, ללא רחובות עירוניים. הפרשי מפלסים וקירות תומכים לא עוזרים לחוויה המפוקפקת של הולכי הרגל.





דרכים במקום רחובות
צירי התנועה הקיימים מתפקדים כ"דרך" ולא כ"רחוב". הם מפגינים עדיפות ברורה לרכב הפרטי על פני הולך הרגל ורוכב האופניים. המדרכות צרות, חשופות לשמש ולגשם ואין להן דפנות ברורים המגדירים את הרחוב או מספקים עניין והגנה להולך בו.




פיצול הרחוב למפלסים
התכנית הקיימת למתחם מציעה קירוי נרחב של רחוב שז"ר, המהווה רחבת כניסה לבנייני האומה ומקשר בינם לבין תחנת הרכבת המתוכננת. הפרדה מפלסית בין הולכי הרגל והרכב הוכיחה את עצמה כבעייתית ויוצרת, לרוב, רחבות עקרות מפעילות למעלה, וחללים מפוייחים ומאיימים למטה.



במה לגשר קלטראווה
הגשר, בו הושקע מאמץ עיצובי, הנדסי ותקציבי אדיר, ממוקם בצמידות למבנים קיימים, לצומת מסועפת ועמוסה ולמשטחים מרוצפים נטולי פעילות עירונית, באופן המונע מהציבור לחוות את הגשר הוירטואוזי.






רובע 'מבוא העיר' - החזון

'מבוא העיר', בכניסה המערבית לירושלים, הינו רובע עירוני אינטנסיבי המשלב בתוכו חיים עסקיים, פעילות מסחר, תרבות פנאי ונופש, סביב מרכז תחבורה ראשי. בתוך רצף המע"ר הקושר את קצוות העיר, רובע 'מבוא העיר' הינו עוגן מערבי "משוחרר", עכשווי, סובלני ופתוח מול עוגן המסורתמערביורה שר, , הקדושה והרוח המזרחי - העיר העתיקה. רובע 'מבוא העיר' מציע חיים עירוניים תוססים, עשירים ומגוונים בתוך מרחב ציבורי מטופח, מגוון ורציף, עם העדפה מובהקת להולכי הרגל באופן המאפשר להם שהיה נוחה, מוגנת, מרתקת ופעילה.עיקר המאמץ בתכנון המרחב הציבורי רוכז במספר נקודות שאובחנו כבעלות חשיבות עליונה:

שדרות שז"ר


שדרות שז"ר מהוות סביבה ידידותית ומזמינה לפעילות ותנועה של הולכי רגל. בשני צידי הרחוב שדרות עצים רחבות (כ-10 מ'), מלוות בחזיתות פעילות של בניינים המקרים רצועת קולונדה מוגנת לתנועת הולכי הרגל. השדרות מהוות חוליה אורבנית ירוקה המקשרת בין גן סאקר ממזרח לעמק הארזים (ליפתא) במערב. עיקר הפעילות הממונעת בשדרות שז"ר הינה של תחבורה ציבורית. משני צידי הרחוב תחנות אוטובוסים ומוניות. במרכז - תחנת הרכבת הקלה של הקו הירוק העתידי, ובצידו הצפוני תחנת הרכבת הכבדה ותחנת הקו האדום של הרכבת הקלה. כל אלה עושים את רובע 'מבוא העיר' אזור מוטה תחבורה ציבורית בעל נגישות מלאה להולכי רגל ובעל כושר נשיאה תחבורתי גבוה במיוחד. התנועה המנועית של רכב פרטי ברחוב מצומצמת לתנועה מקומית בלבד. (התנועה העוברת מופנית למעבר התת-קרקעי).

רחבת בנייני האומה


'בנייני האומה' הוא אחד מהמוסדות החשובים בירושלים, בו מתרחשים אירועים בעלי חשיבות לאומית, חברתית ותרבותית. 'רחבת בנייני האומה' היא תשובה אורבנית לנתק בין 'בניני האומה', המצויים במפלס מוגבה ביחס לרחובות העיר והוויתה היומיומית. מרחב רציף של כיכרות, רחבות, פינות מנוחה מחוברות יחד לעקלתון משופע המקשר את שדרות שז"ר אל המפלס העליון של בנייני האומה. לעבר עקלתון הכיכרות מופנים חללי הפעילות הייצוגיים של המוסד, וכן שטחי מסחר ותצוגה. ב'רחבת בנייני האומה' מערך של חיבורי תנועה להולכי רגל פתוח לציבור, המקשר בין מפלס הרחוב, הגן העליון, תחנות הרכבת, ומפלסי החניון התת-קרקעי. המערך כולל גשר, מדרגות נעות, מעליות, וכיו"ב.

השער


ירושלים קבעה לה שער חדש במבואה המערבית - שער גדול, חגיגי, ספקטקולרי - גשר המיתרים. רובע 'מבוא העיר' המשיק לשער חדש זה ורואה בו הזדמנות חזותית ייחודית ואתגר אורבני.סביבת הגשר מטופחת לשם יצירת איזון בין תנועת כלי הרכב הגדולה בכניסה לעיר לבין פעילות של הולכי רגל במקום. מתחת לגשר וסביבו מתוכננים מרחבים בלעדיים להולכי רגל המאפשרים להנות מהחוויה החזותית של הגשר ב'נגיעת יד'. שדרת הולכי רגל רחבה - 'שדרת הגשר', מובילה מתוככי הרובע אל רחבת השער כאשר עמוד השער נצפה לכל אורך השדרה. מעל הכל, הבינוי ברובע נמנע מלהתחרות בגשר המיתרים וליצור סביבו 'רעשים' חזותיים. הבינוי בסמוך לגשר מרקמי, צנוע וסובלני באופיו ובמימדיו. בניה גבוהה מתוכננת במרחק סביר המבטיח דיאלוג של כבוד הדדי.

כיכר הרובע ושדרת הגשר


השלד הציבורי של רובע 'מבוא העיר' כולל את 'כיכר הרובע' ו'שדרת הגשר'. הכיכר המצויה במרכז הרובע הינה מרחב פתוח בשטח של כ- 8 דונם, מוקף בבניינים רבי קומות לשימושי תעסוקה ומלונאות. מרבית שטחה של הכיכר בלעדי להולכי רגל, לתנועה, שהיה ומנוחה, ולאירועים מזדמנים.הכיכר משמשת רחבת כניסה חגיגית לבניינים הסובבים אותה וביניהם כניסה משנית למתחם בנייני האומה. בשולי הכיכר ממוקמת תחנה של הקו הירוק של הרכבת הקלה העתידית. בין מרחב שער העיר לכיכר הרובע מקשרת 'שדרת הגשר' - שדרת הולכי רגל רחבה, ירוקה, מלווה בקולונדות מסחריות ופינות מנוחה. האלמנט החזותי הדומיננטי בשדרה הינו גשר המיתרים הניבט לכל אורכה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה