יום ראשון, 23 במאי 2010

בית העיר אילת

לא, ה-ה' לא נשמטה. הכותרת היא "בית העיר אילת". הצצה לתוך הראש של הצוות ב"פרחי-צפריר" בעיבוד ההצעה לתחרות אדריכלית. ההצעה זכתה בפרס "קניה" - מקום חמישי.




"בית העיר אילת" מציע לתושבי אילת "מקום" חדש במרכז עירם - שילוב ייחודי בין שתי ישויות של ההסטוריה העירונית - בין "כיכר העיר" לבין "בית העירייה". למעשה, מציע הפרויקט פרשנות חדשה אף ליחס בין "כיכר" ל-"בית" - לא עוד מונחים שונים, זרים וסותרים אלא מהות מגובשת אחת - מרחב עירוני שבו הכיכר הנה בית מקורה, מוצל ומוגן, והבית שהוא מרחב פתוח, חופשי, מגונן ומאוורר. "בית העיר אילת" יהפוך את הדימוי הרווח של "בית העירייה" ממקום משמים, בירוקרטי מנוכר ומתנשא למקום חי, תוסס, מזמין ומתחשב.

תפיסה אורבנית - בינוי מרכז העיר


יש נטיה לחשוב ששטחים פתוחים רבים הם הבסיס לתכנון עיר אקולוגי ובר קיימא. אין ספק שריאות ירוקות נרחבות הן חלק מבורך בעיר (ראה פארק הירקון במטרופולין תל-אביב, או סנטרל פארק במרכז מנהטן), אך הצלחתן תלויה במיקומן, גודלן ומספרן.
בינוי דליל וריבוי שטחים פתוחים קטנים במרכז העיר, יכול להיות הרסני. במיוחד בעיר בעלת אקלים מדברי, בה סמטאות ורחובות עם דפנות מצלות הם בעלי ערך רב.
מרכז העיר אילת הוא איזור מבונה בדלילות, ולדעתנו משווע לשטחים מבונים וחללים מוצלים, ולא לשטחים פתוחים נוספים. לפיכך, מהשלב הראשון, החלטנו לנקוט עמדה ולתכנן כיכר מוצלת, במימדים אנושיים, יומיומיים, למרות הדרישה הפרוגרמטית לכיכר רחבה לאירועים שנתיים המוניים.


כיכר העיר


כיכר העיר הנה חלל של כ-2,500 מ"ר, הממוקם בשדרות התמרים. הכיכר מוקפת חנויות ופעילות מסחרית, תרבותית ותיירותית, שירותי ציבור ממלכתיים ויחידות עירוניות הנותנות שירותים לקהל הרחב. הכיכר עצמה נטועה ומגוננת, ופתוחה לרחובות והמרחבים המקיפים אותה כרצף חללי אחד.
הכיכר מיועדת לתנועה יומיומית של ציבור תושבי העיר ואורחיה, לפעילויות עירוניות תקופתיות, לאירועים ולכינוסים ציבוריים ולכל פעילות שתואמת את אופי המקום ותפקודו.



 


בתי העיריה וסמטת העיריה



בית העיריה מורכב ממספר מבנים המשמשים את היחידות העירוניות כנדרש בפרוגרמה. השטח הכללי של המבנים הוא כ-14,000 מ"ר ואמור לתת תשובה לצרכי העיר לאורך שנים רבות על ידי בינוי בשלבים על פי הצורך. 
עמוד השדרה התפקודי של בתי העיריה - שביל המשיק לכיכר העיר במפלס המוגבה ממנה, ומהווה אכסדרת כניסה ליחידות העיריה. לסימטת העיריה גישה ישירה ונוחה הן ממישור "כיכר העיר" והן משדרות התמרים.

בית המועצה


המבנה הדרומי של המיזם, השעון על שדרות הדקלים, הנו בית המועצה. בבניין זה מרוכזות היחידות החשובות ביותר של העיר. בקומה העליונה ממוקמות הלשכות של הנהלת העיר וקברניטיה. בחלק התחתון של המבנה ממוקם אולם מועצת העיר. האולם מתוכנן במפלס הנמוך ממפלס הרחוב והנו בעל דפנות שקופות המאפשרות לציבור הרחב ללוות את הפעילות הדמוקרטית העירונית בהתהוותה.

לאולם המועצה יציע צפיה המאפשר לציבור להיות נוכח בתוך החלל בעת פעילותו. בנוסף, האולם ישמש את העיר לאירועים שונים בעלי אופי אינטימי של כ-300 איש. לשם כך ניתן יהיה לאטום את החלל ולבטל את שקיפותו לרחוב ולכיכר.





הגג הירוק
 

"בית העיר" כולו, על בנייניו והכיכר במרכזו, מקורה בגג רחב ידיים המצל על המרחב הציבורי שמתחתיו ומאפשר בו שהיה מרווחת ונעימה. הגג מחורר בפתחים רחבים המוכוונים על ידי משטחים משופעים להכניס תאורה עקיפה מרוככת אל תוך החלל. המשטחים המשופעים יתוכננו כפאנלים סולריים ויהפכו את הגג ליחידת אנרגיה שתספק חלק מצרכי הבית. 
הפתחים הגדולים בגג מאפשרים זרימת אויר חופשית אל החלל המקורה והופכים אותו למואר ואוורירי.



מרכיבי השפה האדריכלית



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה